label

Selasa, 26 Disember 2017

(Cerita) Pengalaman saya mengajar murid yang berbeza aras kefahaman dalam satu kelas

Tiada lagi ranking kelas mengikut kepandaian murid?

Oke, saya nak kongsi pengalaman saya mengajar murid yg berbeza aras kefahaman dalam satu kelas. Ustaz saya cakap, dalam dunia ni tiada orang pandai & kurang pandai. Yang ada, orang yg faham atau kurang faham. Sebab itu, saya guna istilah "berbeza aras kefahaman".

Ada pro & kontra isu ini. Pro nya, murid yg lebih faham boleh bantu murid yg kurang faham. Membantu komunikasi murid dalam kelas.

Realiti, kontra atau pengalaman saya, biasanya murid yg kurang faham akan ditinggalkan jauh oleh murid yg lebih faham. Sebagai contoh, apabila murid diberi latihan, murid yg lebih faham akan siap dulu & mereka terpaksa tunggu murid yg kurang faham siap. Dalam menulis nota atau peperiksaan juga begitu. Jadi, berlaku jurang dalam kelas tersebut. Dari situ, bermulalah episod guru seakan nampak beri lebih perhatian kpd murid kurang faham dlm kelas. Bayangkan emosi murid yg lebih faham? 

Lagi satu, bukan sepanjang masa murid yg lebih faham akan bantu murid kurang faham ni. Ini realiti yg saya nampak.

Kebaikan pengasingan kelas bagi saya ialah memudahkan pelaksanaan pdpc dalam bilik darjah. Cikgu boleh mengajar & beri layanan sama rata dalam kelas. Bukan nak bezakan layanan antara murid. 

Apa-apapun, saya ikut sahaja apa yg telah diputuskan dalam sistem pendidikan.  Guru kan ibarat cecair, masuk dalam gelas, ikut bentuk gelas. Masuk dalam mangkuk, jadi bentuk mangkuk.

Sekian sahaja. Bye!


Gambar hiasan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan