label

Sabtu, 4 Julai 2020

(Resipi) Pau goreng tidak meresap minyak

Assalamualaikum. Pagi tadi saya buat pau goreng untuk dicicah dengan sambal kacang. Pertama kali saya buat pau goreng ini. Saya nak kongsi resipi pau goreng yang tidak meresap minyak di bawah ini.

Pau goreng cicah sambal kacang.

Resipi pau goreng:
1½ cawan air suam
2 sudu gula
2 sudu susu sejat
2 sudu marjerin
Secubit garam
Sebungkus yis
5 cawan tepung gandum
1 sudu teh baking powder
Minyak untuk menggoreng

Cara-caranya:
1. Masukkan garam dan gula ke dalam mangkuk. Masukkan air suam. Larutkan garam dan gula, lepas tu masukkan yis.
2. Biarkan yis mengembang dalam 10 minit.

3. Selepas 10 minit, masukkan tepung gandum, baking powder, susu dan marjerin. Uli sehingga menjadi doh dan tidak melekat di tangan. Jika doh basah, boleh tambahkan sedikit tepung gandum.
4. Bulatkan doh kecil-kecil seperti gambar di atas. Biarkan 20 hingga 30 minit sebab dohbakan mengembang.
5. Selepas 20 hingga 30 minit, bolehlah goreng pau dengan minyak dan api yang perlahan. Kalau-kacau pau supaya masak sekata.
6. Siap!


Saya guna yis jenama Oki.

Goreng dengan api perlahan sebab pau ini cepat masak.

Saya guna sambal kacang Adabi yang dah siap. Sedap juga! Sambal kacang ni saya beli untuk hari raya tetapi tak guna pulak. Itu antara sebab saya buat pau goreng hari ini.

insya-Allah, pau goreng tadi tidak akan meresap minyak dan sangat lembut. Sedap pun ya jugak :)

Saya kena buat lagi sebab saya beli yis sebungkus semalam. Dapat 27 biji pau je tadi. Tak cukup untuk makan sekeluarga.

Selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan