label

Sabtu, 23 Mei 2020

(Masak) Resipi buat kuah spageti sendiri cara saya, lebih jimat!

Assalamualaikum. 

Saya nak share resipi buat kuah spageti sendiri. Jadi, anda tak perlu lagi beli kuah spageti dalam botol kerana cara saya ini akan buat anda berjimat.

Saya masak makaroni goreng ini guna kuah spageti buatan saya sendiri.

Ada 2 bahan utama untuk buat kuah spageti sendiri ni. Pertama, puri tomato. Saya beli ni harganya RM2.60.

Kedua, kita perlukan ini. Herba spageti bolognese. Semua herba dah ada dalam 1 botol ni. Harganya RM18.00 tetapi boleh guna banyak kali sebab kita perlukan sesudu sahaja setiap kali buat kuah spageti ini.

Resipi kuah spageti cara saya:
10 biji lada kering
3 ulas bawang putih
1 ulas bawang besar / holland
4 sudu puri tomato
1 sudu herba spageti bolognese
Sebiji tomato
Sebiji lada Benggala hijau
Cendawan (jika suka)
Garam
Minyak
Air
Bebola daging / sosej / daging cincang (ikut anda)

Cara masak:
1. Kisar lada & bawang putih.
2. Hiris bawang besar / Holland.
3. Panaskan minyak. Tumis bawang besar.
4. Masukkan bahan kisar.
5. Masukkan puri tomato, herba, tomato & lada Benggala.
6. Masukkan rencah (bebola daging atau ikut citarasa anda)
7. Masukkan air secawan.
8. Masukkan garam & biarkan kuah masak.
9. Siap. Boleh campurkan dengan spageti atau makaroni.

Mudah kan? Rasa kuah spageti ini kena dengan tekak Melayu yang suka pedas-pedas. Selamat mencuba!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan