label

Khamis, 30 November 2017

(Nur) 16 Simple Sunnah

Simple Sunnah #1
1.Masuk tandas kaki kiri dan keluar kaki kanan 
2.Tutup Kepala bila masuk tandas.

Simple sunnah #2
1.Kibaskan Tempat tidur
2.Permulaan tidur mengiring sebelah kanan.
3.Kepala menghadap kiblat.
4.Baca doa tidur 

Simple sunnah #3
1.Minum dengan tangan kanan.
2.Minum duduk
3.Minum niat kerana Allah dan baca Bismillah.

Simple sunnah #4
1. Datang awal ke masjid
2. Berjalan kaki ke masjid.
3. Berwuduk dari Rumah.
4. Baca doa masuk dan keluar masjid. 

Simple sunnah #5
1. Masuk tandas pakai alas kaki.
2. Buang air kecil dan besar dalam keadaan duduk/mencangkung
3. Masuk tandas jgn lama2.
4. Jangan makan n minum dalam Tandas 

Simple sunnah #6
1.Bangun tidur baca doa bangun tidur atau ucap syukur.
2.Kemas tempat tidur.
3.Bersihkan diri.

Simple sunnah #7
1. Masuk masjid kaki kanan keluar kaki kiri.
2. Jika ada sampah dalam masjid kutip dan buang.. 1 sampah 1 bidadari di syurga kelak.
3. Bila masuk masjid niat iktikaf, semua perkara yg di buat dalam masjid akan dikira sebagai ibadah 

Simple Sunnah #8
1.Baca Bismillah sebelum memakai baju atau doa ringkas ni "Ya Allah, aku memohon dari engkau kebaikan dari berpakaian ini".
2. Bila memakai pakaian mulakan dengan sebelah kanan.
3. Jangan memakai pakaian untuk tujuan riak.
4. Memakai pakaian yang menunjukkan simbolik seorang muslim.

Simple Sunnah #9
1. Sebelum tidur ambil wuduk.
2. Maafkan semua kesalahan org lain dan halalkan hutang piutang.
3. Jika mimpi baik bangun doa supaya dipercepatkan.
4. Jika mimpi buruk bangun buat isyarat ludah kekiri dan doa dijauhkan.

Simple Sunnah #10
1. Pakai selipar kaki kanan dahulu.
2. Beri salam 3 kali bila bertamu ke rumah sahabat2.
3. Bila marah dalam keadaan berdiri hendaklah duduk, bila marah dalam keadaan duduk hendaklah berbaring hingga marah tu hilang.
4. Bila marah ambil wuduk.

Simple sunnah #11
1. Tutup aurat ketika memasak.
2. Adun atau kacau makanan dari kanan ke kiri.
3. Jangan buka keseluruhan penutup periuk atau bekas minuman ketika ambil nasi atau air.
4. Ketika sedang memasak perbanyakkan zikir dan menyebut kebesaran Allah.(baik untuk ibu yg ingin membentuk anak2)

*Simple sunnah#12*
1.Basuh tangan sebelum makan.
2.Makan buah dahulu baru makan nasi.
3.Makan secara berjemaah, makan dengan family lagi ramai lg berkat rezeki tu.
4.Makan makanan yg ada dihadapan jangan capai yg jauh2.

Simple sunnah #13
1. Memotong kuku pada hari jumaat.
2. Memperbanyakkan Doa antara Imam Berkhutbah Hingga Asar.
3. Mandi sunat Jumaat.
4. Memakai pakaian terbaik untuk Sembahyang Jumaat.
5. Memakai wangi wangian.

Simple sunnah #14
1. Makanan sunnah susu, madu, barli dan kurma.
2. Makan bermula dari tepi kemudian tengah.
3. Hisap jari selepas makan (Sunnah 3 Jari)
4. Selepas makan terus basuh pinggan.
5. Puasa isnin dan Khamis.

Simple sunnah #15
1. Baca bismillah dan Alhamdulillah setiap kali sedutan air.
2. Jangan gunakan cawan yg sumpik/sumbing atau pecah.
3. Jangan tiup ke dalam air panas untuk sejukkannya.
4. Jangan minum dalam bekas yg besar seperti jug air dan botol yg besar.

Simple sunnah #16
1. Semaikan rasa ingin berjuang di jalan Allah SWT
2. Berazam untuk terus beristiqamah mempertahankan Islam
3. Berusaha untuk mendaulatkan Islam di setiap peringkat
4. Jangan melangkaui arahan dan perintah Allah SWT serta sunnah Rasulullah SAW

Semoga bermanfaat ......

#silashare

Sumber: Bahagian Dakwah, JAKIM.

Teruskan membaca

(Info) Tarikh pembayaran gaji kakitangan awam 2018

Tarikh gaji kakitangam awam untuk tahun 2018 dah keluar.


Rancang perbelanjaan dgn bijak!
Teruskan membaca

(Nur) Kisah menarik Rasulullah SAW

KISAH SANGAT MENARIK MENGENAI RASULULLAH
.
1) Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.
.
2) Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina 'Aisyah menceritakan "Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga.
.
3) Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang."
.
4) Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda amat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina 'Aisyah belum ke pasar.
Maka Nabi bertanya, "Belum ada sarapan ya Khumaira?" (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina 'Aisyah yang bererti 'Wahai yang kemerah-merahan')
Aisyah menjawab dengan agak serba salah, "Belum ada apa-apa wahai Rasulullah." Rasulullah lantas berkata, "Jika begitu aku puasa saja hari ini." tanpa sedikit tergambar rasa kesal di wajahnya.
.
5) Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami memukul isterinya. Rasulullah menegur, "Mengapa engkau memukul isterimu?"
Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, "Isteriku sangat keras kepala. Sudah diberi nasihat dia tetap degil, jadi aku pukul dia."
"Aku tidak bertanya alasanmu," sahut Nabi s. a. w. "Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?"
.
6) Pernah baginda bersabda, "sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik dan lemah lembut terhadap isterinya." Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat.
.
7) Pada suatu ketika baginda menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabat,pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali. Dan mereka mendengar bunyi menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh baginda yang mulia itu bergeser antara satu sama lain. Sayidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang,
.
"Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?"
"Tidak, ya Umar. Alhamdulillah, aku sihat dan segar."
.
"Ya Rasulullah...mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergeselan di tubuh tuan? Kami yakin engkau sedang sakit..." desak Umar penuh cemas.
.
Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat menahan rasa lapar. Batu-batu kecil itulah yang menimbulkan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh baginda.
.
"Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanankami tidak akan mendapatkannya buat tuan?" Lalu baginda menjawab dengan lembut, "Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan aku jawab di hadapan ALLAH nanti, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban kepada umatnya?"
.
"Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah ALLAH buatku, agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di Akhirat kelak."
.
8) Baginda pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah seorang tua yang penuh kudis, miskin dan kotor.
.
9) Hanya diam dan bersabar bila kain rida'nya direntap dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah di lehernya. Dan dengan penuh rasa kehambaan baginda membasuh tempat yang dikencing si Badwi di dalam masjid sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.
.
10) Kecintaannya yang tinggi terhadap ALLAH swt dan rasa kehambaan yang sudah sebati dalam diri Rasulullah saw menolak sama sekali rasa ke tuanan.
.
11) Seolah-olah anugerah kemuliaan dari ALLAH langsung tidak dijadikan sebab untuknya merasa lebih dari yang lain, ketika di depan ramai mahupun dalam keseorangan.
.
12) Pintu Syurga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih lagi berdiri di waktu-waktu sepi malam hari, terus-menerus beribadah hinggakan pernah baginda terjatuh lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak.
.
13) Fizikalnya sudah tidak mampu menanggung kemahuan jiwanya yang tinggi.Bila ditanya oleh Sayidatina 'Aisyah, "Ya Rasulullah, bukankah engaku telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?"
.
Jawab baginda dengan lunak, "Ya 'Aisyah, bukankah aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur."
.
Salam Maulidur Rasul.
Sumber: Facebook Bahagian Dakwah, JAKIM

Jom selawat.
Teruskan membaca

(Cerita) Puas hati guna kuali Tefal

Selamat pagi. Saya masak spageti untuk sarapan pagi ni. Saya masak guna kuali Tefal.

Pagi ini saya nak kongsi pengalaman saya memasak menggunakan kuali Tefal.

Kuali tefal ni saya beli online di Shopee. Beza masak guna kuali Tefal dengan kuali biasa ialah kuali Tefal tidak melekat, cepat panas & menjimatkan masa sbb makanan cepat masak. Puas hati guna Tefal.

Spageti saya dah masak. Jemput makan semua!

Tak rugi melabur sikit duit beli kuali jenama Tefal. Alah membeli, menang memakai.
Teruskan membaca

Rabu, 29 November 2017

(Cerita) Naik motor pergi ke pasar malam

Dah lama sangat saya tak naik motor malam2 pergi ke pasar malam.

Tadi, saya pergi ke pasar malam naik motor. Pasar malam tu agak jauh dari rumah saya. Bila kena angin malam naik motor, teringat balik waktu saya belum ada kereta.

Saya pergi ke pasar malam sebab nak beli ni... Ayam gunting & sosej cheese gunting.

Serta apam balik..

Best naik motor ni, boleh mencelah2 kalau tengah jalan jem. Hehehe...
Teruskan membaca

(Sekolah) Hari terakhir sekolah bagi sesi 2017

Pagi tadi mesyuarat terakhir di sekolah bagi sesi 2017. Mulai esok majoriti guru dah boleh bercuti termasuk saya.

Sekolah, kami cuti dulu. Hehehe...

Cuti sekolah kami sehingga 23 Disember ini. Selamat bercuti semua! 
Teruskan membaca

(Nur) Adat Melayu yang bertentangan dengan Islam dalam menguruskan kematian

Antara Adat Melayu Yang Bertentangan Islam Tetapi Masih Diteruskan Hingga Kini

1. *Mendengar berita kematian:*
Melayu : Alfatihah
Islam : Innalillahi wa inna ilaihi rojiun.

2. *Usung jenazah*
Melayu :
Baca al fatihah sambil usung jenazah. Jenazah akan ditanam di tempat yang keluarga request. Contoh meninggal dunia di Sarawak, tapi disebabkan keluarga di selangor maka jenazah akan dibawa pulang ke selangor untuk dikebumikan.

Islam :
Usung seperti biasa tanpa ada sebarang bacaan dan percepatkan hantar jenazah ke kuburan bukan perlambatkan dengan bacaan tertentu. Jenazah ditanam di tempat perkuburan yang paling hampir dengan jenazah yang meninggal dunia.

3. *Tanam jenazah*
Melayu :
– Jirus air dengan jug yang diikat kain putih
– Tabur bunga
– Tabur batu

Islam :
Tiada sebarang jirusan air. Jika jirus air atas alasan untuk melembapkan tanah tidak mengapa namun jika air dijirus agar mayat sejuk maka ini kepercayaan yang merosakkan aqidah.

4. *Kubur jenazah*
Melayu :
– Kubur dihias bagai pengantin
– Kubur ada bangunan
– Kubur ada nama, tarikh hidup dan mati
– Ada pakej upah baca Al Quran
– Batu nisan 2
– Kubur dijadikan masjid tempat beribadah dan meminta
– Perlu beri wang kepada orang solat jenazah
– Perlu beri wang kepada penggali kubur
– Perlu sediakan wang sekurang kurangnya $ 1000…MasyaAllah.

Islam :
– Kubur tidak ditinggikan malah diratakan, tiada hiasan.
– Kubur tiada bangunan
– Kubur tiada sebarang kapur, nama, tarikh hidup dan mati
– Tiada upah bacaan Al Quran di kuburan
– Batu nisan 1
– Tempat beribadah di masjid bukan di kuburan
– Tiada wang pun diperlukan kerana tugas uruskan jenazah *FARDHU KIFAYAH* bagi umat islam.

5. *Kenduri arwah*
Melayu :
Keluarga si mati buat upacara ritual kenduri bagi arwah dengan bacaan tertentu, doa tertentu, surah Yasin sambil dihadiri tekong tahlilan arwah bagi mengisi perut tetamu dengan juadah makanan walau keadaan susah dan terpaksa. Bersedekah tidak salah dengan meluruskan niat.

Dilakukan selama 7 hari, 40 hari dan 100 hari atas kepercayaan agar mayat tidak diseksa dan tidak disoal di dalam kubur.

Ritual seperti ini adalah milik agama *HINDU*

Islam :
Tiada kenduri buat jenazah. Yang ada ialah mendoakan jenazah di mana saja berada.

Allahummaghfirlahu warhamhu waafihi wa’fuanhu ( jenazah lelaki )Allahummafirlaha warhamha waafihi wa’fuanha ( Jenazah wanita)

Jiran terdekat memberikan makanan kepada keluarga si mati kerana mereka sedang berada di dalam kesusahan dan kesedihan.

6. *Talqin*
Melayu :
Talqin akan dibaca di atas kubur oleh imam yang diupah. Imam akan berikan jawapan bocor kepada si mati untuk jawab soalan kubur. Imam dan makmum duduk di atas kubur sambil imam membaca talqin dengan menyebut nama fulan / fulanah binti ibu.

Islam :
Tidak ada sebarang talqin bocorkan jawapan kepada jenazah. Kerana jenazah sudah membawa amalannya sendiri untuk menjawab soalan di kubur. Luruskan niat jika talqin sebagai dakwah untuk saling mengingati hari kematian akan tiba kepada yang menziarahi si mati di kuburan itu tidak mejadi kesalahan, kerana Allah ingin kita saling mengingati tentang hari kematian.

Berlapang dada , renungkankah…Melayu sekadar bangsa dan islam itu akidah kita..

Jadikan pesan Nabi SAW dlm hadis sebagai panduan:-

*“Barangsiapa membuat suatu perkara baru dalam urusan kami ini (urusan agama) yang tidak ada asalnya, maka perkara tersebut tertolak”*

(HR. Bukhari no. 2697 dan Muslim no. 1718)

Copy paste drpd facebook.

Teruskan membaca

Selasa, 28 November 2017

(Cerita) Jamuan guru tidak pernah guna duit PIBG

Baru-baru ini tular status seorang penjaga murid bahawa kononnya jamuan guru di hotel guna duit PIBG (bukan di sekolah saya). Saya terpanggil ingin berkongsi cerita pengalaman saya sepanjang menjadi guru tentang jamuan guru di hotel.

Sepanjang berkhidmat sebagai guru, segala jamuan guru sama ada di hotel atau di mana sahaja adalah daripada yuran atau bayaran saya kepada Kelab Guru dan Kakitangan. Di mana2 sekolah, memang ada kelab tersebut. Tidak pernah sesekali kami guna duit PIBG untuk majlis makan2 kami.

Tahun ini, kami bayar RM300 setahun termasuk jamuan makan malam & majlis persaraan guru besar. Bukan nak berlagak tetapi ingin memberitahu situasi di sekolah saya. Nampak tak, dari duit itulah akan digunakan untuk majlis2 guru & kakitangan.

Majlis makan malam yang baru saja berlalu.

Jadi, saya menafikan sekeras2nya bahawa dakwaan guru guna duit PIBG untuk majlis makan2. Lagi satu, semua guru maklum bahawa duit sumbangan PIBG untuk program kecemerlangan MURID, bukan untuk GURU.

Kepada ibu bapa atau penjaga, anda boleh tahu aliran duit PIBG pada mesyuarat agung PIBG di sekolah anak masing2. Ada dibentangkan penyata kewangan PIBG pada waktu tu. Kalau musykil, boleh tanya pada pengerusi PIBG pada waktu tersebut.

Sekian, itu sahaja. Terima kasih. Alhamdulillah, PIBG sekolah saya baik.
Teruskan membaca

(Sekolah) Taklimat insurans Zurich

Selepas pembentangan laporan tahunan panitia, ada taklimat insurans Zurich di sekolah.

Taklimat oleh wakil insurans

Esok ada sehari lagi taklimat di sekolah.
Teruskan membaca

Isnin, 27 November 2017

(Sekolah) Majlis Makan Malam Persaraan Guru Besar

Hai, ini cerita malam tadi..

Malam tadi, kelab guru sekolah saya mengadakan Majlis Makan Malam Persaraan Guru Besar di Ballroom KSL Hotel.

Ini cerita saya...

Sampai di hotel dgn banyak beg doorgift di tangan. Lif pulak lambat...

Sebelum majlis bermula, sempat bergambar dgn guru besar & rakan lama.

Ucapan guru besar

Suasana di ballroom hotel

Saya sebagai AJK fotografi

Ni nama penuh majlis malam tadi

Selesai majlis, bergambar ramai2...

Sebelum balik, saya sempat berswafoto dgn guru besar


Alhamdulillah, walaupun penat tetapi kami gembira (macam ayat karangan pulak). Hehehe..
Teruskan membaca

Ahad, 26 November 2017

(Sekolah) Perbincangan akhir tahun 2017

Selamat pagi. Saya & guru2 lain masih bertugas lagi di sekolah minggu ini.

Cak! Swafoto sikit..

Minggu ini ada perbincangan, bengkel, mesyuarat & lain2 lagi.
Teruskan membaca

Sabtu, 25 November 2017

(Info) Prosedur dan tips kahwin bagi Negeri Johor

Yang Merancang Nak Kahwin, Boleh Semak Prosedur & Tips Di Bawah πŸ‘‡πŸ‘‡πŸ‘‡

PROSEDUR & TIPS KAHWIN BAGI NEGERI JOHOR

1. DAH DECIDE TARIKH BILA NAK NIKAH 😍😍
- Atleast 6 bulan sebelum, dah kena buat persediaan untuk siapkan semua borang. Tarikh nikah, boleh dibuat pada hari sama dengan majlis, atau nikah jumaat, majlis sabtu. 

2. HADIR KURSUS KAHWIN,πŸ‘¨‍πŸ«πŸ‘¨‍🏫
- Hadir kursus kahwin dengan bayaran RM120 untuk dua hari. Syarat hadir kursus kahwin, mesti dah siapkan gambar bersongkok (lelaki), Berbaju kurung menutup aurat (Wanita). Selesai kursus dapat sijil. Guna untuk permohonan nanti. Kalau dah hadir lama, kena buat ulangkaji semula tatacara permohonan untuk daftar nikah.
(Boleh hubungi kami untuk hadir ke kursus kahwin)

3. LENGKAPKAN PERMOHONAN BARU DI PAUTAN ONLINEπŸ’»πŸ’»
- Buat permohonan di http://encr.johor.gov.my/ Untuk negeri Johor sahaja. Negeri Lain ada juga pakai online, ada juga borang kena ambil di pejabat. Kedua pasangan perlu kemukakan permohonan baru.

4. PRINT BORANG BERKAITAN YANG ADA DALAM PAUTAN ENCR.πŸ“„πŸ“„
- Selepas anda lengkapkan permohonan baru di pautan ENCR tu. Anda boleh muat turun slip permohonan kebenaran nikah, Borang laporan kesihatan (HIV), Senarai semak dokumen, dan borang pengesahan saksi untuk bernikah. Anda dah boleh muat turun atau terus cetak borang borang tu dari pautan web Encr Johor tu. 

5. BUAT PEMERIKSAAN HIV DI POLIKLINIK TERDEKAT.πŸ’‰πŸ’‰
- Borang yang dah dah di muat turun tu, sila cetak, siap dengan borang HIV Check. Boleh buat 1-3 bulan sebelum nikah. Hanya sah klinik/poli klinik kerajaan tau. Kalau Swasta tak terima.

6. JUMPA KETUA KAMPUNG MUKIM TEMPAT KITA TINGGALπŸ“ƒπŸ“ƒ
- Bagitahu jer, kita nak nikah, nak surat akuan diri, ketua kampung akan keluarkan borang khas daripada ketua kampung sendiri. siap tandatangan n cop. Maaf, borang ni tiada dalam pautan Encr tau. Kena jumpa ketua kampung/penghulu/pengurus felda. Boleh juga ke Pejabat Daerah mukim tempat tinggal untuk dapatkan akuan bujang.
.
7. TENTUKAN SIAPA SAKSI BORANG KITA.πŸ“‹πŸ“‹
- Saksi borang tak semestinya daripada saksi Akad ya.. Saksi borang mesti LELAKI selain adik beradik. Saya guna kawan lelaki. Dapatkan tandatangan dan salinan IC kedua saksi borang tersebut.

8. SEDIAKAN SEMUA DOKUMEN SOKONGANπŸ“•πŸ“•
- Dokumen sokongan ini termasuk, kad pengenalan, kad pengenalan ayah, ibu, saksi borang (salinan shj), surat akuan status diri (dapat dari ketua kampung/penghulu), surat bermustautin (jika alamat johor, nikah kat KL sbb dduk KL), Sijil kursus Pra-perkahwinan, Sijil nikah Ayah & Ibu (untuk pasangan perempuan), dan banyak lagi. Anda perlu rujuk sendiri di Borang Senarai Semak Dokumen di Pautan ENCR yang anda dah print tadi.

9. BERSEDIA UNTUK DITEMUDUGAπŸ“πŸ“
- Borang dan segala dokumen sokongan itu perlu Submit & buat pembayaran di pejabat Kadi, dan selepas itu anda akan di temuduga.
10. PAKAIAN SEMASA TEMUDUGA
- Yang lelaki mesti pakai kemeja/baju melayu/ tshirt berkolar dan BERSONGKOK, untuk perempuan mestilah BERBAJU KURUNG dan menutup aurat. Kalau tak kena marah nanti. hehe

11. JAWAB SOALAN TEMUDUGAπŸ“šπŸ“š
- Saya ada share soalan temuduga sebelum ni. Tapi pastikan lah, tahu kalimah syahadah beserta maksudnya. Tahu bacaan Al-fatihah sebab memang baca dalam solat, Tahu bacaan Qunut, sebab bacaan dalam solat subuh. Lain-lain kalau tak ingat tu, tak apa. Yang disebutkan tadi kalau tak lepas, kena balik bertalaqi lutut ke lutut dengan imam kawasan. Mana boleh nak nikah mengucap pun tak reti. Sebab perkahwinan bukan sekadar berkahwin jerr, tapi adalah membina zuriat beragama islam tau.

12. SELEPAS LULUS TEMUDUGA, PEJABAT KADI AKAN SERAH FAIL KHAS.πŸ“‚πŸ“‚πŸ“‚
- Pejabat kadi akan serahkan fail untuk di serahkan pada imam tempatan lantikan, tempat anda bernikah nanti. Nanti pejabat akan sebut siapa nama imam nanti. Tugas kita, serahkan semua fail tu kepada tok imam. Tok imam yang nikahkan kita tau. Jangan tersalah tok imam. Sebab nama imam ada tertera di fail.

13. BAYARAN UPAH IMAM DAN SAKSI AKAD NIKAHπŸ’΅πŸ’΅πŸ’΅
- Kita siapkan siap siap dalam sampul. Ada tiga sampul tak silap saya. Biasa bayaran upah ini pejabat kadi akan maklumkan berapa. Kalau tak tahu, tanya imam. 1 sampul untuk imam, dua sampul untuk saksi.

14. PRAKTIS LAFAZ AKADπŸ’–πŸ’–πŸ’–
- Kena ulang ulang, takut nervous kan. Praktik sebulan sebelum. Hari hari sebut. Dan doa agar dipermudahkan Allah. Lafaz Akad, "..Aku terima Nikah.........(Nama Penuh Pasangan Perempuan).. Dengan mas kahwin RM22.50 Tunai.."
SELAMAT BERNIKAH.. 

Semoga bermanfaat. Silakan SHARE, tag pasangan yang akan bernikah... Aminn.😊😊😊

Sumber : Kursus Kerja Kahwin

Teruskan membaca

(Cerita) Clean and Clear Acne Gel, ubat jerawat saya

Dari zaman saya belajar di UKM sehingga sekarang, inilah cara saya mengubati jerawat di muka.

Saya guna ni, Clean & Clear Acne Gel.

Saya beli lagi semalam di Mydin (lebih murah). Setakat ini, saya puas hati guna produk ini.
Teruskan membaca

(Makan) Bihun goreng sotong kering

Selamat pagi!

Pagi ini saya masak bihun goreng sotong kering.

Ada cerita di sebalik bihun goreng ini, sebenarnya sotong kering ini saya recycle balik. Sebelum ini, mak saya dah masak sotong kering sambal tetapi rasanya terlalu masin.

Jadi, saya cuci balik sotong kering itu & didihkan balik. Lepas tu, saya simpan balik dalam peti ais. Pagi ini, teringat ada sotong kering tu, tu yg saya campur dalam bihun goreng. Mood masak pun tengah ada, jadi terjadilah bihun goreng sotong kering.

Alhamdulillah, rasa sotong kering tadi dah tak masin lagi & rasa bihun goreng saya sedap. Hehehe...
Teruskan membaca

Jumaat, 24 November 2017

(Sekolah) Hari terakhir sekolahpun, dapat hadiah lagi...

Semalam, hari terakhir sesi persekolahan 2017. Ada dua orang murid tahun 6 kelas yg saya ajar beri saya ni...

Hadiah. Hadiah yg besar ni, kiriman emak murid ni kpd saya. Terima kasih banyak2.

Saya dah buka hadiahnya, sehelai tshirt & pengetip kuku.

Alhamdulillah. Rezeki jangan ditolak kan?
Teruskan membaca

(Sekolah) Majlis Persaraan Guru Besar

Khamis, 23 November 2017.

Inilah majlis ketiga di sekolah saya semalam.

Majlis persaraan guru besar saya.

Acara send off.

Guru besar diarak menaiki kereta mewah.

Suasana send off.

Gambar kenangan bersama guru besar.

Alhamdulillah, semalam selesai 3 majlis di sekolah saya.
Teruskan membaca

(Sekolah) Penyerahan keputusan UPSR 2017

Khamis, 23 November 2017.

Semalam keputusan UPSR 2017 telah keluar. Slip keputusan UPSR telah diserahkan kepada murid.

Selepas mereka terima keputusan, saya ajak swafoto bersama.



Suasana penyerahan slip keputusan UPSR semalam. Semua murid naik ke atas pentas terima slip.

Saya sempat rakam gambar ketika guru2 tahun 6 memeriksa slip keputusan UPSR semalam.

Saya tak nak ulas hasil keputusan UPSR di sekolah saya semalam tetapi saya ingin bertahmid sahaja. Alhamdulillah.

Tahniah kpd semua calon UPSR 2017!
Teruskan membaca

(Sekolah) Hari Kanak-Kanak 2017

Khamis, 23 November 2017.

Program pagi semalam dimulakan dgn sambutan Hari Kanak-Kanak peringkat sekolah.


Antara suasana Hari Kanak-Kanak semalam. Ada Mickey Mouse!

Minnie Mouse pun ada.

Sempat bergambar dgn Mickey sahaja sebab selepas itu, saya busy rakam gambar program semalam.

Semalam, setiap murid dapat goodies bag yg berisi alat tulis & makanan ringan.

Secara keseluruhan, program tersebut berjalan dgn lancar semalam.
Teruskan membaca

Khamis, 23 November 2017

(Sekolah) 3 majlis serentak

Hai! Ada nampak mummy happy? Hehehe... Tular pulak ayat tu kebelakangan ni. Jangan ambil serius, saya gurau je.

Hari ini, sekolah saya mengadakan 3 majlis serentak. Apa dia? Ni dia...

1. Hari Kanak-Kanak
2. Majlis Persaraan Guru Besar
3. Pengumuman keputusan UPSR 2017

Saya tak larat nak update cerita2 tu hari ini. Masih penat. InsyaAllah, esok lusa saya update ye.. Dalam gambar ni, wajah saya selepas selesai ketiga2 majlis tersebut.

Tahniah untuk calon UPSR & guru! Alhamdulillah, ada peningkatan keputusan UPSR di sekolah saya hari ini.
Teruskan membaca

Rabu, 22 November 2017

(Sekolah) Jamuan Pengawas 2017

Hari ini berlangsungnya jamuan akhir tahun Pengawas 2017.

Jamuan ringkas.

Sedapnya mereka makan aiskrim.

Suasana jamuan.

Sesi fotografi.



Bab bergambar ni, memang saya suka. Hehehe..

Alhamdulillah, jamuan berjalan lancar.
Teruskan membaca

(Sekolah) Photoshoot bersama 6 Baiduri 2017

Semalam saya bergambar dgn murid2 6 Baiduri. Sebelum mereka meninggalkan sekolah rendah, ada la gambar kenangan ini.

Berikut hasil photoshoot semalam. 


Biarlah mereka seronok2 semalam. Esok keputusan UPSR keluar, cerita lain pula.

Good luck esok!
Teruskan membaca