label

Isnin, 2 Mei 2022

(Cerita) Menu Hari Raya pertama 2022

Assalamualaikum.

Hari ini hari raya yang tak disangka. Ingatkan esok raya. Tahun ini merupakan tahun pertama saya beraya tanpa arwah emak. Jadi, saya masak sendiri menu raya pada tahun ini.

Ketupat segera saya dah rebus siang semalam. Memang niat nak rebus semalam sebab rancangannya, sehari sebelum raya nak masak lauk raya je. Tak nak kelam-kabut.

Disebabkan diumumkan hari ini raya, malam semalam saya masak ayam masak merah. Dengan harapan, esok pagi raya boleh makan ayam dengan ketupat.

Selepas solat sunat Aidilfitri, saya sambung masak sayur. Nak kata sambal goreng macam bukan. Hentam sajalah.

Ini sahaja menu 1 Syawal saya. Esok lusa baru masak rendang daging. Daging dah beli semalam. Tahun ini tak nak banyak-banyak makanan pada pagi raya. Cukuplah seperti apa yang saya masak kerana esok masih ada. Insya-Allah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan