label

Ahad, 23 Mei 2021

(Masak) Jemput-jemput pisang tanpa serbuk penaik

Selamat pagi. Pagi tadi saya buat ini...

Jemput-jemput pisang tanpa serbuk penaik. Saya ikut resipi daripada YouTube Che Nom.

Ini resipinya...

Saya guna pisang emas. Semalam saya jumpa pisang ni di Maslee. Mereka jual murah sebab dah terlalu masak.

Saya lenyekkan 2 sisir pisang emas, 5 sudu gula & 1 sudu garam. Tepung gandum dalam 3 cawan (ikut suka). Itu je bahannya. Jangan letak air.

Goreng dengan api yang kecil. Selalu kacau supaya warna jemput-jemput ini sekata. Bagusnya jemput-jemput pisang tanpa serbuk penaik ini ialah kita tak perlu guna banyak minyak.

Sedap! Saya jenis tak sabar nak buat jemput-jemput guna tangan. Ni saya guna sudu je, sebab itu bentuknya abstrak. Hehehe...

Selalu saya buat jemput-jemput pisang guna potas. Hari ini potas takde, itu yang saya tengok resipi di YouTube tu...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan