label

Rabu, 16 September 2020

(Masak) Resipi ayam pencen masak sambal cara emak saya

Selamat Hari Malaysia!

Saya masak ini untuk lauk makan tengah hari.

Ayam pencen masak sambal. First time saya masak ayam pencen. Selalu, emak yang masak.

Resipi ini resipi emak saya. Saya share untuk anda semua.

Resipi ayam pencen masak sambal.

Bahan-bahan:
2 ekor ayam pencen
3 biji bawang besar
5 ulas bawang putih
30 biji lada kering, saya rendam sejam supaya lembut (jadi tak payah rebus lagi)
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 batang serai
1 mangkuk air asam jawa
Air mengikut citarasa
Minyak masak
1 kiub ayam
Garam

Cara-cara:
1. Saya lembutkan ayam guna periuk Noxxa. Tekan HP 25 minit. Tujuannya supaya sambal tidak banyak minyak. Lepas ayam empuk, toskan.
2. Panaskan minyak.
3. Masukkan bahan kisar. Lupa, bawang merah, bawang putih, halia, kunyit dan serai dikisar halus.
4. Masukkan kiub ayam.
5. Masukkan air asam jawa.
6. Saya masukkan garam sesudu supaya isi ayam ada rasa.
7. Masukkan air mengikut citarasa.
8. Masukkan ayam yang telah ditos.
9. Tutup periuk supaya ayam meresap dengan sambal.
10. Masukkan garam dan kalau nak lebih kuah, boleh adjust garam & air.
11. Saya suka kering, dah nampak sambal pekat, barulah saya tutup api.
12. Siap untuk dihidangkan.

Sedap makan dengan nasi panas.

Selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan